Digitaalinen muutos käy läpi koko yhteiskunnan. Hämeenlinnalaisen Virtual Manager Oy:n missio on auttaa kulttuurintekijöiden digitalisaatiota. Digitaalinen kylä mahdollistaa samanhenkisten ja saman alan tekijöiden yhteisöt verkossa. Yhtiön Artikas.org-hanke on saanut Business Finlandin innovaatiosetelin.

Virtual Manager Oy on hämeenlinnalainen start up, joka rakentaa parhaillaan virtuaalista kylää internetiin kulttuurin alan toimijoiden ja kuluttajien yhteisöille. Taiteen, muotoilun ja artesaanien Artikas.org on alusta, johon kylä rakennetaan ja jossa kulttuurin tekijät ja kuluttajat kohtaavat. Mitä kylässä tapahtuu, on kiinni osallistujista. Rakenusvaiheessa on varmaa, että kylästä löytyy Taideklubi, Lukupiiri ja Naivistien yhteisö. Kylä mahdollistaa keskustelun eri aiheista, voit kuunnella podcasteja, lukea blogeja ja toimitettua sisältöä, tehdä ostoksia ja olla osa yhteisöjä omien kiinnostuksiesi mukaan. Liittyminen tapahtuu kirjautumalla palveluun ja se on maksutonta.

Yhteisö voi muodostua esimerkiksi taiteilijoista tai taiteen ystävistä, tietyn asuinkylän tai -kaupunginosan asukkaista tai saman harrastuksen jakavista ihmisistä. Artikas mahdollistaa myös tuotteiden ja palvelujen myymisen. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Sanni Hallanvaara Vihreän talon edustalla Iittalassa.
Aktiivisena kyläläisenä kalvolalainen Sanni Hallanvaara tietää kylän merkityksen asukkailleen. Virtual Managerin missio on edistää kulttuurinalan digitalisaatiota. Kuva: Ulla Heinonen

“Artikas-alustan on tarkoitus nostaa korona-alhosta kulttuurin alan tekijöitä, taiteilijoita, muotoilijoita, käsityöläisiä ja yhdistää heitä heidän taiteestaan tai tuotteistaan kiinnostuneiden kanssa. Myöhemmin, kun koronasta päästään, tarkoitus on järjestää myös livetapahtumia pop up -hengessä”, kuvailee Sanni Hallanvaara Virtual Manager Oy:stä.

“Yhteisön voi perustaa jo olemassa oleva yhteisö, tai kuka tahansa voi luoda uuden. Eikä tarvitse valita, onko tuottaja vai kuluttuja. Voi olla vaikka molempia.”

Kylän rakennusprojektissa kumppanina Virtual Managerilla on Helsinki Intelligence Oy, joka tarjoaa osaamista liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisessä datan ja analytiikan avulla, tekee datasta liiketoimintaa ja auttaa tekoälyn hyödyntämisessä ja tietosuojassa. Ville Henttosen mukaan digitaalinen muutos käy läpi koko yhteiskunnan.

Ville Henttonen, Helsinki Intelligence Oy

“Ensivaiheessa asiat tehdään digitaalisuuden avulla tehokkaammin”, hän sanoo. “Suurin muutos tulee kuitenkin kun asioita aletaan tehdä eri tavalla. Digitaaliseen muutoksen liittyy kokeilumyönteinen kulttuuri, verkostot, alustojen hyödyntäminen. Lopputulos voi olla hyvinkin eri verrattuna siihen, mitä alettiin alun perin rakentaa”, hän jatkaa.

Helsinki Intelligencen rooli Artikas.orgissa on auttaa tekemään kokeiluja digitaalisen kylän ekosysteemin toiminnoista. Helsinki Intelligence tekee myös teknisen tiekartan digitaaliselle kylälle. “Lopputuloksena digitaalisessa ympäristössä toimiva kokeilu, jolla toiminnallisuutta voidaan esitellä”, Ville Henttonen summaa.

Kulttuurikiikaria julkaiseva Kiikarimedia Oy on Virtual Manager Oy:n osaomistaja 50 prosentin osuudella.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here