Koronakuopasta noustaan toimeliaisuudella

0
260
Omakuva-työpaja käynnissä Iittalassa.
Aitojen kohtaamisten arvo kasvaa, uniikit kokemukset ovat keskiössä ja yhä suurempi osa matkailijoista haluaa kuluttaa arvojaan vastaavalla tavalla. Omakuvatyöpaja Naivistit Iittalassa -kesänäyttelyn yhteydessä kesällä 2019. Kuva: Sanni Hallanvaara

Koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja siitä seuranneiden poikkeustilarajoitusten vuoksi yritykset, monet free lancerit ja työttömät ovat uuden edessä. Paniikin sijaan on aika kehittää uusia palveluja ja elämyksiä pienille ryhmille, ja nousta verkkomarkkinoinnilla koronakuopasta.

Aiheeksi käy vaikka oma harrastus tai eritystaito, josta voi suunnitella elämyspaketin. Harrastatko polkujuoksua? Tuotteista polkujuoksuelämys ja vie pieni ryhmä niille poluille, joista itse pidät eniten. Omistatko hevosen? Tuotteista tallielämys heinälatokahveineen. Elämyspaketit voit julkaista Hämeenlinna Experience -sivulla, eikä sinulta vaadita alkuinvestointeja, matkailuoppaan koulutusta tai y-tunnusta.

Visit Finlandin Matkailun digitiekartta kertoo, että arvomaailman muutos on matkailussa jo tapahtunut. Sosiaalisuus, aitous, etiikka, kestävyys: aitojen kohtaamisten arvo kasvaa, uniikit kokemukset ovat keskiössä ja yhä suurempi osa matkailijoista haluaa kuluttaa arvojaan vastaavalla tavalla.

Nyt voimme tarjota matkailijoille juuri sitä mitä he haluavat: aitoja elämyksiä paikallisten kanssa Hämeenlinnassa.

Omasta harrastuksestaan tai intohimon kohteesta voi nyt kehittää pienryhmälle sopivan elämyspalvelun. Omaa verkkokauppaa ei tarvita, Hämeenlinna Experience on kaikille avoin kauppapaikka verkossa, niin yrityksille kuin yksityisille toimijoille.

Hämeenlinna Experience on ottanut käyttöönsä oman Doerz Local -alustan, jonka avulla yritysten ja yksityishenkilöiden on vaivatonta luoda alueelle verkosta ostettavia matkailupalveluita. Alustan kautta myös matkailijoiden on helppo ostaa alueen matkailutoimijoiden tarjoamia aktiviteetteja sekä palveluita tai vaikka paikalliseen kulttuuriin liittyviä elämyksiä.

“Hämeenlinnassa toimivat matkailu-, elämys- ja hyvinvointiyrittäjät voivat nyt tuotteistaa Hämeenlinna Experienceen omia tuotteitaan, myydä niitä verkossa ja jakaa omissa somekanavissaan, eikä oman verkkokaupan perustaminen ole tarpeen”, sanoo Miro Jokinen Hämeenlinna Experiencestä.

Rekisteröitymällä palveluun kuka tahansa voi tuotteistaa oman tuotteen tai palvelun, julkaista ja markkinoida niitä – alkuinvestointia ei tarvita. Ainoa kulu toimijalle on provisio toteutuneista kaupoista.

“Lähimatkailuun ja kotimaanmatkailuun ennakoidaan suurta kasvua lähitulevaisuudessa. Doerz Local -alustalla satsaat vain sen ajan, minkä käytät markkinointiin. Elämyspalvelun lataamisen jälkeen kannattaakin aloittaa ahkera somemarkkinointi”, Jokinen sanoo.

Hämeenlinna Experiencellä on www.doerz.com -sivuilla jo palveluja, joista voi käydä hakemassa inspiraatiota omien elämyspalvelujen tuotteistamiseen.

Hämeenlinna Experience pähkinänkuoressa:

  • Elämyksiä voi tarjota yritys, yhdistys tai yksityinen henkilö. Sinun ei tarvitse olla ammattimainen turistiopas tarjotaksesi elämyksiä.
  • Liity Doerziin luomalla tunnus nettisivuille sähköpostiosoitteellasi tai kirjaudu Facebook- tai Google-tililläsi.
  • Tee elämyksesi valmiiksi jopa 10 minuutissa. Saat veloituksetta oman internetsivusi, josta asiakkaalla on mahdollisuus ostaa palvelusi.
  • Määrität itse elämyksesi hinnan. Maksut kulkevat alustamme kautta ja sinä saat elämyksen jälkeen rahat tilillesi.
  • Lisää valmiiksi päivämääriä, jotta asiakkaat voivat suoraan varata elämyksesi maksamalla. Voit tarjota yksityisiä tapahtumia ja räätälöidä elämyksen tarjouspyyntöjen perusteella.
  • Hämeenlinna Experience on hämeenlinnalaisen Virtual Manager Oy:n tarjoama palvelu Doerz-alustalla. Doerz on suunniteltu vastaamaan kasvavaan kysyntään paikallisista, uniikeista elämyksistä.