Hämeenlinnan kulttuuripäällikkö omaleimaisen kulttuurin jäljillä

Hämeenlinnan kulttuuripäällikkö omaleimaisen kulttuurin jäljillä

Kuvateksti: Elokuussa Hämeenlinnan kulttuuripäällikkönä aloittanut Janne Nieminen aikoo suunnata moottoripyöränsä nokan ensi kesänä Hämeenlinnan pitäjiin. Kuva: Jenni Manninen

”Olemme kotimaisen kulttuurimatkailubuumin kynnyksellä,” sanoo Hämeenlinnan kulttuuripäällikkö Janne Nieminen. Hän aikoo kesällä 2019 kierrellä kantakaupungin lisäksi pitäjien tapahtumissa etsimässä omaleimaista hämeenlinnalaista kulttuuria. 

Uusia tapahtumia syntyy eri puolille Suomea kuin niitä kuuluisia sieniä sateella. Janne Niemisen mukaan tämä kertoo myös kysynnän kasvusta. Tapahtumille on siis kysyntää, mutta kuluttajien vaatimustasokin kasvaa koko ajan. Tämä on yksi iso asia, minkä kolme vuotta Porin Jazzien toimitusjohtajana osoitti. 

“Ihmiset ovat valmiita kuluttamaan, mutta kuluttava yleisö myös edellyttää, että puitteet ovat kunnossa. Toki sisältöjen täytyy olla kiinnostavia, mutta tapahtumalta vaaditaan paljon muutakin. Kyse onkin siitä, miten pystytään lunastamaan kuluttajien tyytyväisyys,” hän toteaa. 

Elokuun alusta Hämeenlinnan kulttuuripäällikkönä työskennellyt Nieminen on asunut kaupungissa 15 vuotta. Kotikaupunkiinsa hän haluaa olla luomassa omaleimaista, vahvaa kaupunki-identiteettiä myös kaupunginosa-aktivismin hengessä. 

“Muualta on näitä esimerkkejä, miten pienistä jutuista kasvaa yhtäkkiä isoja. Pääkaupunkiseudulta tulee mieleen ravintola-, kirppis- ja siivouspäivät sekä Kallio Block party, joka alkujaan oli ajateltu ensisijaisesti Kalliossa asuville, mutta on kasvanut kaiken kansan tapahtumaksi,” hän pohtii.

Mitä enemmän on tarjontaa, sitä enemmän yleisöllä on mahdollisuus valita. Yleisön kiinnostus on silloin se tekijä, joka päättää

Kaupungin roolin hän näkee olevan mahdollistaja, joka erilaisten avustusten lisäksi huolehtii että luvat ja muut asiat hoituvat sujuvasti. Hänen mielestään hengen pitää olla sellainen, että kaikki on mahdollista. 

“Olisi hauskaa, jos Hämeenlinnaankin syntyisi osallisuutta lisääviä kaupunginosatapahtumia. Esimerkiksi Hämeenlinnan pitäjiin sisältyy nyt jo varmasti paljon sellaista, mistä ei vielä tiedetä juuri mitään.” 

Kun Niemiseltä kysyy Hämeenlinnan helmistä, hän muuttuu varovaiseksi. Pienen miettimisen jälkeen hän suostuu kertomaan omia suosikkejaan, mutta korostaa ettei halua nostaa mitään Hämeenlinnan kohteista toisten edelle.

”Suisto, Taidekasarmi ja Ämyrock, nämä kolme ovat mun henkilökohtaiset suosikkini. Mutta se, mikä tuppaa tavallisilta hämeenlinnalaisiltakin usein unohtumaan, on tämän alueen historia. Kovin monessa kaupungissa ei voida ylpeillä yhdellä Suomen kolmesta merkittävimmistä keskiaikaisista linnoista. Moni historiallinen henkilö, kuten Sibelius ja Eino Leino kytkeytyvät tähän kaupunkiin. Koko Vanajaveden laakso on vahvaa historiallista aluetta. Historia näkyy myös pitäjissä, joissa jokaisessa on keskiaikainen kivikirkko,” Nieminen listaa.

Historia on Niemisen mukaan se tekijä, joka luo seudulle sille ominaista tunnelmaa, fiilistä. Ja fiilis jos mikä on matkailijalle merkityksellinen asia.

”Historian kautta tulevat näkökulmat kulttuurimatkailuun. Kulttuurimatkailussa erilaisille viiteryhmille on omia kiinnostuksenkohteita. Ja mitä useammalle kohderyhmälle kiinnostuksen kohteita löytyy, sen kiinnostavammaksi paikkakunta muuttuu,” Nieminen toteaa.

Niemisen mukaan somemaailma mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi tehdä markkinointia. Kiinnostuksen kohde voi olla jokin aivan pieni detalji tai alakulttuurinen asia, joka saa tietyn ryhmän liikkeelle. Hyvä esimerkki on se yksi, tietty panssarivaunu, joka sai japanilaiset matkaajat tulemaan Hämeenlinnaan. Ja jopa keräämään rahaa, että tuo panssarivaunu saisi katoksen suojakseen.

Ensi kesänä Janne Nieminen aikoo kiertää sekä kantakaupungin että pitäjien tapahtumia muiden kesärientojen ohella. Hänen mielestään kaikki merkit viittaavat siihen, että olemme juuri nyt kotimaisen kulttuurimatkailubuumin kynnyksellä. 

“Olisi hauskaa löytää Hämeenlinnan pitäjistä uusia helmiä, joilla olisi potentiaalista tarjottavaa kulttuurimatkailijoille.” 

Post a comment