Anna Hanski: Kesän Hämeenlinnassa täydentää hyvän ystävän musiikki 

0
377
Anna Hanski Suklaasydän-esityksessä Hämeenlinnan uudessa kesäteatterissa vuonna 2017. Kuva: HUK-teatteri

Kuka uskoisi, että Anna Hanskin ura alkoi jo 30 vuotta sitten? Juhlavuoteen kuuluu niin keikkailua kuin 30-vuotistaiteilijaesitys b-puoli, myös rooli Hämeenlinnan uudessa kesäteatterissa. Kaupunginpuistossa kuullaan ensi kesänä Anna Hanskin samettiäänen tulkitsemana Pepe Willbergin musiikkia.

Elämältä kaiken sain on inhimillinen tarina rakkaudesta, elämästä ja vanhasta kitarasta, joka sotkee kaiken. Se on romanttinen komedia, jossa elämä yllättää ja rakkaus kipunoi. Lopussa voi vain huokaista: mikään ei mennyt niin kuin piti, mutta kaikki meni silti ihan hyvin! Kokemuksen sinetöi Pepe Willbergin musiikki. 

”Olen tosi, tosi iloinen, että musiikki on juuri hyvän ystäväni Pepen musiikkia”, Anna Hanski sanoo. 

”Muusikolle on aina tosi tärkeätä, että musiikki jota esitetään, on sellaista mistä itse tykkää ja mitä mielellään esittää. Odotan innolla ensi kesää, kun tiedän että hyvän musiikin parissa sitä vietetään.” 

Anna Hanski / Photo by Cata Portin

Näytelmän tekijätiimin kanssa työskentelyä Anna odottaa myös mielenkiinnolla. Osa on hyvinkin tuttuja, osa aivan uusia tuttavuuksia. 

”Kesäteatterissa tekijäryhmä hitsautuu aivan omalla tavallaan yhteen, kun ollaan samassa veneessä, säiden ja olosuhteiden armoilla. Aina ryhmästä on löytynyt uusia ystävyyksiä, jotka kestävät esitysten päätyttyäkin”, hän kertoo. 

Anna Hanski on hämeenlinnalaisille tuttu kahdelta aikaisemmalta vuodelta. Vaahteramäen Eemeli vuodelta 2013 ja Suklaasydän vuodelta 2017 tutustuttivat hämeenlinnalaiset Annaan ja Annan Hämeenlinnaan. 

Suklaasydän-kesänä tosin kesä ei näyttänyt parhaita puoliaan. Harjoituksissa ja esityksissä toppatakit eivät tahtoneet riittää lämmikkeeksi. Mutta kaupunki näytti, sillä mieleen jäi kuva leppoisasta ja sopivan kokoisesta kaupungista, josta löytyi kivoja kohteita.  

”Semmoista kaupungilla löntystelyä tuli harrastettua. Löytyi viehättävä kaupunki, jossa on kivoja kahviloita ja ravintoloita, mukavia putiikkeja ja kivoja ihmisiä. Ja tietysti pakollisia nähtävyyksiäkin ehdittiin käydä katsomassa. Aulankohan on esimerkiksi aivan huikea paikka.” 

Anna Hanskin juhlavuoden esitys b-puoli sai ensi-iltansa Kansallisteatterin Lavaklubilla marraskuun lopulla. Käsikirjoitus ja ohjaus on Virpi Haataisen. Rooleissa on Anna Hanskin lisäksi Eero Enqvist. B-puoli on fiktiivinen kertomus Mirjamista. Tai oikeastaan Miriamista,
nimi muuttui erehdyksessä, kun se kirjoitettiin väärin levynkanteen. Miriam haluaa laulaa. Näytelmä kertoo, mitä kaikkea voi naisen tielle tulla, kun musiikki on intohimo.

Kun suomalaisesta iskelmämusiikista kerrotaan, kerrotaan yleensä miehistä. Naiset jotenkin vain häipyvät tai häivytetään taustalle.

”Miehet voivat olla itsekeskeisiä paskiaisia, keskittyä itseensä ja uraansa, ottaa viinaa ja silti olla sankareita. Nainen joutuu heti ristituleen. Jos keskistyt uraasi, olet itsekeskeinen perheesi hylkääjä, jos taas pidät perheen etusijalla olet pudonnut pelistä”, toteaa Anna Hanski.

Anna Hanski ottaa esimerkiksi Seija Simolan kohtalon. Simola kuoli, ja heti tehtiin kirja upeasta taiteilijasta. Sitä ennen taiteilija sai tehdä kuivakukka-asetelmia aika pitkään.

”Naisartistit nostetaan esille vasta kun he kuolevat, tai sitten korostetaan vain heidän elämänsä traagisia puolia”, Anna Hanski sanoo.

B-puoli korjaa tätä epäsuhtaa, kertomalla Miriamin tarinan. Miriamin tielle osuvat hyväksikäyttäjät, hänelle astetaan monenlaisia vaatimuksia tyylistä alkaen. Miriam on fiktiivinen hahmo, mutta Anna Hanskin mukaan hyvinkin samaistuttava.

”Eikä tarvitse olla artisti, että voi samaistua näihin henkilöihin”, Anna Hanski sanoo.